Boeken

De boeken die ik geschreven heb:

Vlinder: Vlinder is een meisje. Ze gaat naar school, naar opa en oma, viert haar verjaardag en Kerstmis net als alle andere kinderen. Toch is Vlinder een beetje anders dan de kinderen uit haar klas. Vlinder is namelijk snel afgeleid door haar ADHD. Dat betekent dat ze zich niet zo goed kan concentreren, dat ze een beetje druk is en soms verschrikkelijk druk en dat ze de wereld om zich heen niet altijd begrijpt. Dat geeft niets. Want Vlinder is ook creatief, slim, vrolijk en spontaan en daardoor gebeurt er altijd wel wat. Vlinder is uniek. Vlinder is Vlinder.

Vlinder Vliegt: Het schrijftalent Miriam Bruijstens en illustratrice Martine Verstraete hebben hun krachten na het mooie kinderboek Vlinder opnieuw gebundeld voor de uitgave Vlinder Vliegt. In een tiental gedichten neemt Miriam de lezer mee naar de belevingswereld van een kind dat ‘hardop’ denkt, voelt, ervaart, zich verbaast en verwondert, maar soms ook heel verdrietig is. Het is knap te zien hoe de toon varieert van speels en dynamisch, naar integer en verfijnd. Bij de gedichten in Vlinder Vliegt maakte Martine prachtige en treffende illustraties.

Het boek van Tess: De vrije val duurt eindeloos. Mijn jurk bolt op en fungeert als parachute. Even voel ik me alsof ik zweef, maar dan krijgt de zwaartekracht vat op me en val ik als een baksteen.

Ontmoet Tess, 23 jaar. Tess schrijft, Tess leeft en Tess doet. Dat laatste vooral, zonder veel na te denken over de gevolgen van haar acties. In Het boek van Tess maak je een zomer lang mee hoe Tess inspiratie opdoet voor haar boeken. Want om auteur te kunnen worden, moet je wel zorgen dat je zelf ook veel meemaakt, vindt ze. In haar eentje onderneemt ze gevaarlijke avonturen, met haar vriendinnen komt ze in bizarre situaties terecht en berooft ze een fontein. Gelukkig ontmoet ze iemand die haar rust geeft en haar na laat denken over haar leven. Aan hem vertelt ze haar grootste geheim.

Een cross-overroman over een zomer vol drank, seks en gedichten. Vol lijstjes en liefde. Maar ook vol eenzaamheid en pijn.

Het tweede boek van Tess: Ik zwem. De zee omringt me als nooit tevoren. Ik voel alles. Het zout, dat prikt in de talloze wonden op mijn lichaam. De kou, die me eerst pijn doet en me vervolgens gevoelloos maakt. Ik blijf zwemmen. Mijn ademhaling is oppervlakkig. Ik voel het zout niet meer. Ik voel me lekker. Ik zwem door.

Het gaat Tess voor de wind. Haar eerste boek is gepubliceerd, ze heeft het gezellig met haar vriendinnen en haar vriendschap met Lucas is hechter dan ooit. Dan gebeurt er iets wat zo verschrikkelijk is dat ze het nauwelijks kan bevatten. Haar leven stort in en Tess kijkt regelrecht de afgrond in. Zal ze het redden?

Een cross-overroman waarin het personage Tess nog meer onder je huid kruipt. Een heftig verhaal vol vriendschap, hartstocht, verdriet en humor. En poëzie.

Storm: Storm is twaalf en woont met zijn vader en zijn zus in een klein plaatsje aan de kust. Hij surft graag en is altijd samen met zijn beste vriendin Mara. Hij heeft een leuk leven en maakt zich nergens zorgen over. Tot hij tot over zijn oren verliefd wordt op de nieuwe jongen in zijn klas. Ineens is alles anders en heeft Storm een storm in zijn lichaam en een storm in zijn hoofd. En dan gebeurt er ook nog iets in een echte storm … Een vrolijk en luchtig boek over liefde en vriendschap, verliefd worden, opgroeien en homoseksualteit. Een boek met een open blik op de wereld, om bij te giechelen en weg te dromen. Een boek voor iedereen.

IJs en Asfalt: Dichtbundel over schaatsen & Skeeleren door Miriam Bruijstens. Bekende sporters als Mark Horsten, Pim Schipper en Irene Schouten verleenden hun medewerking aan de bundel. 32 gedichten, prachtige fotografie, hardcover, must have voor de schaatsliefhebber

Zonderling: Om eerlijk te zijn is het juist fijn als ik kijk naar de gedichten van Miriam. Ze weet in een paar zinnen iets herkenbaars te schrijven. Ze weet je met haar woorden echt te raken en dat terwijl je hart even stil heeft gestaan. Want Miriam kan het leven als geen ander beschrijven. Eerlijk, oprecht en herkenbaar. Een must in je kast. Voor wanneer je je even niet begrepen, alleen voelt of iets bijzonders wilt lezen. Dan kan ik je deze dichtbundel aanraden. Miriam weet dichtbij te komen met haar woorden. Ze stelt zich kwetsbaar op in elk gedicht van haar. Waardoor jij als lezer begrepen voelt.

Geef een reactie

