Maya de Jong

Ambitieus, vrolijk en wilskrachtig. Zo komt Maya de Jong op mij over. Haar zien rijden is een feestje, de wil om te winnen spat er vanaf.

In Heerde sprak ik Maya over de nieuwe piste, vorm, school en toekomstdromen. Hieronder kun je lezen wat zij te zeggen had:

We zijn hier op de gloednieuwe Vesmaco piste in Heerde, wat vind je ervan?

“Ik vind de nieuwe piste heel erg mooi, heel bijzonder. Het is net alsof je in het buitenland bent als je erop rijdt, in Spanje of Italië of ergens in de tropen. Ik had helemaal niet het gevoel dat ik in Nederland aan het rijden was, eerder een soort vakantiegevoel.”

Hoe staat het met je vorm?

“Ik ben nu nog niet helemaal in vorm, het NK komt er wel aan, maar ik hoef dan nog niet helemaal in vorm te zijn. Samen met Marijke Groenewoud steek ik er bij de junioren B wel zover bovenuit dat de kans groot is dat we ons samen plaatsen voor het EK en dat is het hoofddoel, dan moet ik topfit zijn.”

Hoe combineer je het sporten met school?

“Als ik wedstrijden in het buitenland moet rijden, krijg ik vrij van school. Daar zijn ze wel heel makkelijk in, zolang ik maar zorg dat mijn cijfers goed blijven en dat is gelukkig het geval. Ik zit nu in 4HAVO en het gaat erg goed.

Na de HAVO wil ik heel graag fysiotherapie gaan studeren. Dat is een studie waar je voor ingeloot moet worden, maar als je topsporter bent en een status hebt bij het NOC NSF heb je voorrang. Je kunt dan ook regelen dat je bijvoorbeeld het eerste jaar in twee jaar doet, zodat je ook tijd hebt voor je sportcarrière. Dus dat is goed geregeld allemaal.”

Stel dat je niet ingeloot wordt…

“Ik wil heel graag voor drie of vier maanden naar Colombia om daar te trainen, dus als ik uitgeloot word voor mijn studie ga ik dat doen. Ik denk dat ik daar erg veel van kan leren. Ze zijn daar zo goed.”

Wat vinden je klasgenoten ervan dat je zo fanatiek sport?

“Mijn klasgenoten reageren heel verschillend op mijn sport. Een paar klasgenoten snappen wel dat ik alles over heb voor mijn sport en dus veel weg ben om te trainen of voor wedstrijden. Ik heb een hele goede vriendin die zelf ook schaatst, dus zij kan zich er wel wat bij voorstellen.

Er zijn ook klasgenoten die er helemaal niks van snappen en denken dat ik altijd maar op vakantie ga. Dat is wel jammer. De meeste vrienden die ik heb ken ik vanuit het skeeleren.”

Schaats je ook?

“Ik schaats niet meer. Ik ben wel begonnen met schaatsen, maar daar ben ik al lang geleden mee gestopt. Ik heb ook nog drie jaar geshorttrackt, maar daar ben ik ook alweer een jaar of twee geleden mee gestopt om me volledig op het skeeleren te richten.”

Tot slot, waar droom je van?

“Mijn allergrootste droom is om wereldkampioen te worden. Daar heb ik echt alles voor over.”

Uiteraard hoop ik dat die droom uitkomt. Dankjewel, Maya, voor het leuke gesprek!

20150503_163545-BorderMaker

Geef een reactie

