Berber Vonk

Rustig en vriendelijk, zo komt Berber Vonk op mij over. Met in haar ogen de vastberadenheid van een toekomstig kampioene. Ik sprak haar in Heerde, waar ze voor het eerst op de nieuwe Vesmaco piste reed.

Hoe vond je het om op de nieuwe baan te rijden?

“Ik het begin ging het wat stroef, maar later ging het prima. Ze zeggen dat zo’n baan eerst nog wat uit moet harden voor hij echt snel wordt. In Oostende was de baan in het begin ook wat stroef, maar nu ligt er een supersnelle baan. Ik hoop dat dat hier ook zo gaat. Sowieso vind ik het heel cool dat er nu Vesmaco in Nederland ligt.”

Ben je al in vorm?

“Het begint te komen. Mijn 300 meter gaat nooit zo hard, maar ik merk wel dat ik elke week sneller word, dus dat is een goed teken. In trainingen rijd ik ook nooit 300 meters, dus is het wel mooi om te zien dat het toch steeds iets harder gaat. Mijn focus ligt natuurlijk op de lange afstanden en die gaan goed. In Gross Gerau was ik tweede Europeaan op de lange afstanden, dus dat was prima. Alleen zijn er zoveel Colombianen die allemaal samen rijden, daar kom je moeilijk omheen.”

Je schaatsseizoen was top.

“Inderdaad, dat was super. Ik hoop dat ik dat door kan trekken naar de zomer.”

Wat zijn je doelen dit seizoen?

“Ik hoop me te plaatsen voor het EK en dan sowieso top 5 te rijden, dan rijd ik ook geen sprint, maar spaar ik me voor de lange afstanden. Op het NK wil ik proberen om de lange afstanden weer te winnen. En ik hoop natuurlijk dat ik het WK mag rijden, maar dat is nog even afwachten.”

Volg je een studie naast je sport?

“Ja, ik studeer voor Juridisch Medewerker aan het Friesland College in Heerenveen. Omdat ik een topsportstatus heb bij het NOC NSF, hoef ik niet alle vakken te volgen en krijg ik makkelijk vrij voor wedstrijden. Vaak kan ik vanwege trainingen maar drie uurtjes op school aanwezig zijn. Ik zit wel in een normale klas met mensen die gewoon alle lessen volgen, dus ik moet vaak vragen om aantekeningen. Soms merk ik wel dat alleen aantekeningen niet genoeg zijn, dat maakt het soms wel lastig. Je moet de stof echt snappen en dat gaat eigenlijk beter als je wel bij de les aanwezig bent. Gelukkig lukt het me nog wel. Na deze studie wil ik HBO Recherche gaan doen.”

Liever sport dan studie dus?

“Zeker! Ik vind school echt niet leuk, maar het moet. Als ik stop met topsport moet ik wel iets achter de hand hebben om dan te gaan doen en daarom ben ik er toch wel mee bezig.”

Snappen mensen wel dat jij altijd met sport bezig bent?

“Niet altijd. Als ik iets vertel over mijn trainingsschema’s, of over veranderingen daarin, begrijpen ze dat niet altijd. Maar ze begrijpen wel dat ik niet meega naar de kroeg of zo, omdat ik fit wil zijn voor wedstrijden. Meestal gaan we dan in plaats daarvan iets eten. Dan kunnen zij daarna op stap en ik naar bed. Ze weten in ieder geval dat ik alles voor mijn sport over heb.” Komen je klasgenoten weleens kijken als je een wedstrijd moet rijden? “Eigenlijk niet. Ze moeten natuurlijk ook werken en hebben zo hun eigen bezigheden. Dat begrijp ik wel, ik vind het niet erg dat ze niet komen.”

Schaatsen of skeeleren?

“Skeeleren. De sfeer bij de skeelerbaan is zoveel leuker dan bij de ijsbaan. Bij het langebaanschaatsen rijd je een tijd en dan ga je weer. Overigens is de sfeer bij het marathonschaatsen wel een beetje vergelijkbaar met het skeeleren, maar het is toch niet hetzelfde. Bij het skeeleren kijk je naar alle wedstrijden. Hoe lang het ook duurt, je blijft hangen tot het einde. Langebaanschaatsen doe ik vooral om wedstrijdritme te houden, zodat ik in de zomer weer goed voor de dag kom op de skeelers. Marathonschaatsen vind ik heel leuk, vooral vanwege het tactisch spelletje.”

Wat is je ultieme skeelerdroom?

“Ik hoop natuurlijk dat het Olympisch wordt en dan wil ik Olympisch goud halen. Maar als het niet Olympisch wordt dan is wereldkampioen worden bij de senioren op de lange afstanden mijn droom. Daar draait het allemaal om.”

Dankjewel Berber, voor het gesprek, ik blijf je absoluut volgen! DSC06014-BorderMaker

Geef een reactie

