Linda Bouwens

Gestopt vanwege een blessure, maar niet bij de pakken neer gaan zitten. Linda Bouwens is een bezig bijtje. Ze werkt inmiddels veertig uur per week en zet zich daarnaast ook met hart en ziel in voor SC Gouda.
Ik sprak Linda op 16 mei, voorafgaand aan de KNSB Marathon Cup die op die dag georganiseerd werd door SC Gouda.

Allereerst, hoe gaat het met je?
“Het gaat nu goed. Ik word volgende maand wel geopereerd. Ik heb een knik in mijn liesslagader en dat is operabel. In de eerste instantie wilde de arts het niet doen, maar na gesprekken met de chirurg hebben we toch besloten om het wel te doen.
Ik laat het vooral doen om zonder klachten te kunnen sporten, of ik nu wedstrijden rijd of niet, en dan zie ik daarna wel of ik nog terug kan komen. Maar daar denk ik nu nog niet al te veel over na, eerst de operatie afwachten.”

Spannend.
“Zeker. Ik ben er nu wel aan gewend, maar het idee dat ze in mijn liesslagader gaan snijden is wel een beetje eng inderdaad. Maar ik ben er wel blij mee, want ik wil gewoon dat ze die knik eruit halen.”

Je komt uit Gouda, heb je altijd hier getraind?
“Niet heel veel. Ik heb altijd in het gewest gezeten en ik trainde dus ook met hen. De laatste jaren met marathonschaatsen heb ik wel veel in Gouda en Oudewater getraind. Maar ik ben in deze wijk van Gouda opgegroeid, dus ik ken het hier goed.”

Zit je in de organisatie van dit evenement?
“Ja. De organisatie stond al een beetje toen ik ben ingestapt. Ik heb nu het pr-gedeelte voor mijn rekening genomen, want ik heb communicatie gestudeerd. Sowieso vind ik het superleuk om op deze manier betrokken te zijn bij de vereniging. Ik zit er nu nog zo vers in, ken veel mensen, dus kan ik ook echt wat voor SC Gouda betekenen. En ik ben heel blij dat het gelukt is om zo’n evenement neer te zetten. Er is vrij veel aandacht voor geweest in de media, dus dat is goed.
Mensen zijn toch niet zo bekend met skeeleren, en al helemaal niet in de stad, dus we hebben echt geprobeerd om ervoor te zorgen dat het een beetje gaat leven.”

Ondanks de media aandacht was de opkomst voor de clinic niet zo heel hoog.
“Dat klopt. Het weer speelt daar denk ik toch een grote rol in. Als het zonnig was geweest, hadden we waarschijnlijk wel het dubbele aantal mensen gehad. Dat moet haast wel, we hebben er zoveel aan gedaan om het bekend te maken. Het was heel jammer dat het dan vandaag, letterlijk, een beetje in het water valt. Maar het was wel leuk, toch?”

Zeker. Ik heb er in ieder geval van genoten.
“Bij de regionale wedstrijden zijn ook nooit zoveel toeschouwers, maar vanavond zullen er zeker meer mensen komen kijken. Het is gewoon heel gaaf om topsporters aan het werk te zien.”

Daar ben ik het uiteraard mee eens. Wat verwacht je van de wedstrijden?
“Het is een heel snel parcours, er is vorig jaar nieuw asfalt ingekomen, dus misschien kan er wel een marathonrecord gereden worden. Het waait ook bijna niet, dus de omstandigheden zijn goed. Ik hoop dat de rijders het hier een mooie wedstrijd zullen vinden, dan kunnen we het misschien nog wel een keer organiseren.”

Linda, bedankt voor het gezellige gesprek!

Linda Bouwens en Ruben van Os

Op de foto Linda Bouwens met SC Gouda rijder Ruben van Os.

De foto werd gemaakt door Bert Kool.

Geef een reactie

