Danielle Ootes

Stralende ogen en een stralende lach, dat is Danielle Ootes, als ik haar spreek tijdens het NK Baan. Dat is ook wel logisch, want ze wint titel na titel. Zoals ze zelf zegt: “Het kan niet beter, dit is een fantastisch toernooi.”

Gefeliciteerd met alle nationale titels die je dit weekend hebt gewonnen.

“Dankjewel. Het is prachtig om hier zo goed te rijden. Ik kom uit Purmerend en heb hier veel getraind. Tegenwoordig train ik in Medemblik, maar dit blijft toch mijn woonplaats. Er is ook veel publiek, opa, oma’s, dus dat maakt het extra leuk.”

Al die mensen die speciaal voor jou gekomen zijn, kun je dan iets extra’s geven?

“Ja, ik denk het wel. Ze moedigen me allemaal aan en ze verwachten er ook wel wat van. Dat legt er wel wat extra druk op, maar ik kijk gewoon hoe het allemaal loopt. Zo’n wedstrijd kan ook heel anders lopen, maar het pakte gelukkig erg goed uit vandaag.”

Ben je nu ook geplaatst voor het EK?

“Dat weet ik niet precies. Niks is nog zeker, maar ik heb me in ieder geval wel laten zien. Vorig jaar reed ik het EK met Berber en het zou mooi zijn als we er dit jaar weer bij zijn.”

Is het EK ook het grootste doel voor dit seizoen?

“Zeker, maar het lijkt me ook wel superleuk om het WK te mogen rijden. Het is pas in november, dus dan zit je wel weer met het schaatsseizoen, maar over het algemeen is dat wel goed op elkaar af te stemmen.”

Stel, je plaatst je voor het WK, gaat je schaatsseizoen dan aan de kant?

“Dat zou ik inderdaad niet willen missen. Ik vind schaatsen ook heel leuk, afgelopen winter werd ik negende bij het NK Allround. Ik schaats bij de Schaatsacademie in Haarlem en zal dan wel goede afspraken met de trainers moeten maken, maar die werken ook steeds beter met elkaar samen. Dus zou ik een WK skeeleren mogen rijden, dan ga ik daar zeker voor.”

Even terug naar vandaag, die puntenkoers kwam niet makkelijk, of wel?

“Nee, die moest van ver komen. Op een gegeven moment was ik zo moe, dat ik er misselijk van werd. Ik zat er wel even helemaal doorheen, maar de anderen gelukkig ook. Maar steeds als ik dacht dat ik niet meer verder kon, hoorde ik mensen mijn naam roepen, dus dan ga je toch maar weer door. Beter dan dit kan niet, dit is een fantastisch toernooi.”

En dat was het. Dankjewel Danielle, voor het gesprek. Veel succes nog dit seizoen! DSC06217-BorderMaker

Geef een reactie

