Sjaak Schipper

Omdat hij in zichzelf bleef geloven. Omdat hij het bewijs is dat je de top kun bereiken als je maar hard genoeg werkt en het maar graag genoeg wilt. En omdat heroïsche zeges nooit vervelen.
Ik sprak Sjaak Schipper tijdens het NK Baan in Purmerend uiteraard ging het gesprek vooral over schaatsen.

Even over Zweden…
“Zweden was zwaar. Je had natuurlijk te maken met elementen. Tegen wind moest je profiteren, voor de wind moest je je gemak zoeken en niet lossen. Als je ook maar even een fout maakte door een scheur te pakken, had je een probleem.”

Hoe win je dan zo’n wedstrijd?
“Eerst overleven en van voren blijven zitten totdat de finale los barst. Demarrage na demarrage. Links en rechts overstappen, remmen om niet op kop te zitten, van de linker sneeuwkant naar de rechter sneeuwkant, Jouke Hoogeveen die een pirouette draaide, alles was mogelijk. En toen kregen we de bel voor de laatste ronde. We waren nog met zeven rijders over, waaronder twee van mijn ploeggenoten, Bart de Vries en Bart Mol. Ik reed op kop met de wind schuin tegen. Bart Mol die in mijn rug zat gaf mij een tikje en liet een gat vallen. Met drie meter voorspong begon ik vol gas te geven, niet dat dat hard ging, de wind bleef maar waaien. Het was misschien tweehonderd meter tot de bocht waar ik de wind in de rug zou krijgen, maar ik zat al vol in het zuur. Toen kwam ik in de bocht, keek achterom en zag dat ik een klein gaatje geslagen had. Dan is het een kwestie van ademhalen, diep zitten en gaan. Er was een lus waar ik de mannen weer tegemoet reed, daar heb ik kort gekeken naar mijn voorspong. Voor de rest heb ik niet meer achterom gekeken tot de finish. Er waren zoveel scheuren, plekken met sneeuwijs en het laatste stuk was nog twee kilometer vol tegenwind, dus ik moest goed opletten. Gelukkig stonden er bordjes langs de kant met het aantal kilometer tot de finish, anders had ik niet gedacht dat er ooit een eind aan zou komen.”

Wanneer wist je dat je ging winnen?
“Pas toen ik binnen de hekken van de finishstraat reed, dat is misschien vijftig of honderd meter van tevoren. Toen kwam ik omhoog, keek achterom en wist dat ik hem had. Toen ik weer voor me keek, stond ik alweer stil, zo hard waaide het.”

Voor velen kwam jouw overwinning als een verrassing.
“Mijn doel voor dit jaar was podium rijden op natuurijs, na meerdere top tien klasseringen. Alleen bijzonder dat het nog in Zweden ging lukken. Ik was ziek op het vliegtuig gestapt, dus dat schoot niet op. Ik lag daar echt de hele dag in bed. De rest van de ploeg maakte zich druk over de keuken, de vieze kamers, de douches en dat alles zo klein en gammel was en ik lag daar de hele dag in bed met een handdoek voor het raam, omdat er geen gordijn was. Mijn ploeggenoten waren de eerste keer zonder mij gaan schaatsen en kwamen terug met verhalen over sneeuwwakken, zogenaamd echt skeelerijs, en dat kan ik wel. Helaas was voor de eerste wedstrijd het ijs al zo goed geprepareerd, dat ik dacht ‘daar gaat mijn voordeel’. Maar als je dan in die wedstrijd zit, ga je er natuurlijk vol voor.”

Toen je daar won, wist je al dat je weg zou moeten bij Bouw&Techniek. Uiteindelijk ben je toch gebleven, hoe is dat gegaan?
“Er was in de eerste instantie geen plek meer voor mij bij Bouw&Techniek. Dat kreeg ik te horen net nadat ik terugkwam van trainingskamp in Spanje in januari. Toen voelde ik mij zo fit, dat ik er vanuit ging dat het wel goed zou komen. Ik heb in Oostenrijk gesprekken gevoerd met andere teams, maar daar kwam niets uit, de meeste teams zaten al vol, hadden een andere visie of dachten dat ik bij Bouw&Techniek zou blijven. De dag voor ik won in Zweden gaf Jeroen (de Vries, trainer van B&T red.) aan dat ik sowieso mee kon blijven trainen. Het was zuur dat hij niet genoeg vertrouwen in mij had en dat hij door moest selecteren om de sponsor tevreden te houden. Maar ik had het gevoel nog niet klaar te zijn bij Schaatsteam Bouw en Techniek. Ik kwam terug van Pfeiffer, maakte stappen en heb vertrouwen in het programma. Nu is de constructie dat ik de zevende A-rijder ben, alleen met een B-nummer. De beste rijders starten, dus het is nu aan mij om dat ook te laten zien. Bovendien is Fabio Francolini niet altijd aanwezig, dus hebben we sowieso een extra man nodig. Als Fabio het heel goed gaat doen in de mass start dan missen we hem vijf keer in het jaar, dat moet de ploeg wel op kunnen vangen.”

Komt er ooit nog een Elfstedentocht?
“Ik geloof zeker dat er nog een Elfstedentocht komt. Wanneer kan ik niet zeggen, maar ik zal er klaar voor zijn. Een wedstrijd door het donker, klunen en kleine slootjes. Eigenlijk net als de Holland -Venetië tocht, maar dan langer. Ik kan niet wachten.”

Train je dan ook specifiek voor natuurijs?
“Nee, ik train om hard te schaatsen en dat lang genoeg vol te kunnen houden. Hard rijden zit blijkbaar in de familie. Alleen mijn start was te langzaam, daarom ben ik marathons gaan rijden. Lange sprints aan het einde van de wedstrijd kan ik goed, dat heb ik ook in Zweden gedaan.”

Wat verwacht je van het skeelerseizoen?
“Mijn doel is om weer mee te doen op skeelers, 2011 is mijn enige A overwinning geweest en dat is te lang geleden. Vorig jaar heb ik bijna niks gereden, dit seizoen reed ik in Gouda voor het eerst weer eens een marathonwedstrijd. Ik zit nu niet in een skeelerteam, dat maakt het ook anders. Alleen kom je er moeilijk tussen, zeker bij een afvalkoers.”

Je kunt wel met Kay en Rick samenwerken.
“Dat doe ik ook zeker en dat gaat ook goed. In Baambrugge reed ik Kay tijdens de puntenkoers naar voren toe en Kay pakte twee keer de volle punten en werd vierde. Het NK Marathon op 13 juni in Achterveld is een piekmoment bij Bouw&Techniek. Bart Mol en Bart de Vries doen dan ook mee, dus dan rijd ik niet alleen.”

Je doel is dus om zowel op schaatsen als op skeelers weer heel goed te worden.
“Als ik in de zomer goed ben, ben ik in de winter ook goed. Ik kan nu tijdens de marathon meerijden en ik hoop aan het eind van het seizoen weer te kunnen aanvallen. Hallum is ook een grote wedstrijd. Twee jaar terug werd ik daar vierde, dus een plekje hoger zou dit seizoen leuk zijn.”

Dankjewel Sjaak, voor het gesprek. Heel veel succes gewenst komend seizoen en op naar nog meer overwinningen!

Sjaak 3copyright-BorderMaker

Geef een reactie

