Er zat schoonheid in de dag

Zelden was het zo prachtig.
Zelden was het zo spannend.
En nog nooit zag ik iemand zo blij.

Er zat poëzie in de dag.
Het weer, het parcours, de rijders, de sfeer, alles was mooi. Het leverde me voor weken inspiratie op.
En natuurlijk is het leuk als de mensen die je (een beetje) kent, en daarom altijd aanmoedigt, ook daadwerkelijk winnen.

Er zat chaos in de dag.
De wedstrijd bij de junioren B was op z’n zachtst gezegd nogal onoverzichtelijk, omdat de jongens en de meisjes tegelijk startten. Maar ook chaos kan mooi zijn en de winnaars waren dat zeker, de beresterke Fleur Veen en de immer enthousiaste Tiemen van der Kolk.

Er zat acrobatiek in de dag.
Gelijk al bij de start van de A-rijders, ging er iemand onderuit. Volgens mij was het Kevin Floris, maar ik weet het niet zeker. In ieder geval was degene die viel een ware skeelerkunstenaar. In plaats van ter aarde te storten, maakte hij als een volleerd acrobaat een koprol en reed door alsof er niets gebeurd was. Vallen midden in een peloton en niemand die er verder last van had. Dat doen niet veel mensen hem na.

Er zat schoonheid in de dag.
De dodelijke blikken van Wendy, het verslagen gezicht van Kelly, de stralende ogen van Tiemen, de mooie lach van Maya, de intens gelukkige Kay, het blije geratel van Bianca, de tegenslag van Manon.
Trotse ouders, broers, zussen, trainers. Jannes, die met zijn commentaar de wedstrijden altijd iets extra’s geeft.
Zoute kussen, pijnlijke voeten, pleisters en bloemen. Zoveel schoonheid dat het bijna pijn aan je ogen deed.

Er zaten tranen in de dag.
Winnaars, verliezers, blije tranen, verdrietige tranen, boze tranen. Meestal stil vergoten, of stiekem weggepinkt. Als sport emotie is, zijn het de tranen die het echt mooi maken.

Vorig jaar schreef ik de eerste helft van dit gedicht. Vorige maand voegde ik de rest er aan toe. Ik wilde het bewaren voor mijn nieuwe boek, maar het past zo ontzettend goed bij gisteren, dat ik het toch maar plaats. Opdat jullie het mooi zullen vinden.
Alleen jij

niemand ziet af
zo mooi
als jij
niemand snakt
naar adem
zoals jij
niemand wankelt
op zijn benen
zoals jij

niemand lijdt
vol schoonheid
alleen jij

niemand juicht
zo mooi
als jij
niemand krijt
van vreugde
zoals jij
niemand balt
zijn vuisten
zoals jij

niemand wint
vol schoonheid
alleen jij

DSC06245-BorderMaker DSC06234-BorderMaker

Meer foto’s van het NK Marathon in Achterveld vind je hier: https://ijsenasfalt.wordpress.com/2015/06/14/nk-marathon-achterveld-13-06-2015/

Geef een reactie

