Hup Fabio

Gisteren was ik in Enschede. Terwijl het buiten 25 graden was, stond ik langs de ijsbaan, gewapend met notitieboek en laptop, om verslag uit te brengen voor Proskating. Het was leuk, maar ook vreemd. Waar ik normaal gesproken opga in de wedstrijd, stond ik nu vooral te noteren wie er op kop reed. De dingen waar ik als schrijver van fictie op let, waren nu onbelangrijk. Die ene rijder die volledig stuk ging, dat je makkelijk kon struikelen over schaatsers die overal lagen te rekken en te strekken, dat Gerard van Velde er was (ja, dat valt mij op, een mens moet nou eenmaal helden hebben, Mark Tuitert was er ook).

Dat ik nog veel moet leren, werd ook snel duidelijk. Toen ik Robert en Fabio aan zag gaan in de laatste ronde, liet ik mijn notitieboek vallen, hing over de boarding en riep heel hard ‘Kom op Fabio!’. Hoewel ik met mijn neus op de finish stond, had ik het scorebord nodig om te zien wie er nou uiteindelijk gewonnen had. Ook toen Opa Dijkstra kwam vragen op welke plek Ruurd geëindigd was, moest ik hem het antwoord schuldig blijven. Gelukkig was ik samen met Maayke van schaatsen.nl, waardoor ik een quote van Joey Mantia in mijn verslag kon verwerken. Dat was in mijn eentje niet gelukt. Mensen interviewen die je al kent is iets heel anders dan zomaar iets vragen aan een wildvreemde schaatser. Braaf schreef ik dat Jorjan en Sjaak tweede en derde waren geworden en ik zette er niet bij hoe leuk ik dat vond.

Het was een leerzame dag. Heel vermoeiend, maar superleuk. Toch ben ik blij dat ik in juli weer een gedicht mag schrijven voor Proskating. Het is al af, een onvervalst heldenepos. Ik ben nu eenmaal dol op drama, ben niet voor niets schrijver van romans geworden. Overdrijven, fantaseren, de waarheid een beetje mooier maken, ik kan het gewoon niet laten. Maar schrijven over sport is gewoon heel leuk, of het nou een gedicht, een achtergrondverhaal, of, jawel, een wedstrijdverslag is.

DSC06278-BorderMaker

Geef een reactie

