Dichten is mijn werk

Dichten is mijn werk. Zo, laat dat meteen jullie romantische beeld van mij verstoren. Ik schreef er al eerder iets over, maar blijkbaar zit het me toch meer dwars dan ik toe wilde geven: mensen die denken dat ik verliefd ben op de personen waar ik gedichten over schrijf.

Persoonlijk vind ik dat een behoorlijke diskwalificatie van mijn werk. Het zou namelijk betekenen dat ik gezien wordt als een puber die op haar meisjeskamer bij kaarslicht gedichten schrijft over haar grote liefde uit de bovenbouw, of die ene superknappe zanger(es). Aangezien mijn werk gepubliceerd wordt en met, volgens mij, veel plezier wordt gelezen, lijkt me dit niet terecht. Verder vind ik het behoorlijk bekrompen om mij alleen verliefdheden toe te dichten bij schrijfsels die over mannen gaan. Als je bekend bent met mijn werk, weet je dat ik ook op deze manier over vrouwen schrijf, waarom wordt daar dan niks achter gezocht? Als je toch bezig bent.

Iedere auteur heeft favoriete onderwerpen. Zo zijn er schrijvers die zich verliezen in eindeloze landschapsbeschrijvingen, omdat ze veel van de natuur houden. Of schrijvers die van mode houden en tot in detail de kleding van hun hoofdpersonen beschrijven. Ik schrijf over mensen. In ‘Het boek van Tess’ en de bundel ‘The colours of the sea’ komen vooral de duistere kanten van de mens naar voren, in mijn schaatsgedichten de mooie kanten. Mijn stijl zorgt ervoor dat het persoonlijk lijkt.

Schrijven over iemand die je kent, bewondert, of beeldschoon vindt, maakt het makkelijker om iet moois te maken, net zoals het makkelijk is om iets vileins te schrijven over iemand die je niet aardig vindt. Gemakzucht is in dit geval een beter woord dan liefde. En hoewel mijn eerste schaatsgedicht voortkwam uit pure bewondering, had ik voor alle anderen gewoon een deadline, net als bij echt werk eigenlijk. Met liefde heeft dat verder weinig te maken.

DSC06073-BorderMaker

Geef een reactie

