Making the dichtbundel: vreemde vragen

Als schrijver ben ik gewend dat ik iets maak, het naar de uitgever stuur, een beetje kibbel met de redactrice en dat er dan op magische wijze een boek verschijnt. Met deze bundel werkt het anders. Niet alleen ben ik dit keer zelf verantwoordelijk voor de redactie, het drukken, de promotie en de distributie, ook het beeldmateriaal moet geregeld worden. Daarom reis ik met fotograaf Eline Hooghiemstra stad en land (en Oostknollendam) af om schaatsers en skeeleraars op de foto te zetten. Superleuk, licht ongemakkelijk en soms ronduit hilarisch. Want wij hebben een beeld voor ogen en willen er alles aan doen om dat beeld ook daadwerkelijk vast te leggen. Dat is iedere keer weer spannend, want wij weten van tevoren niet hoe de desbetreffende sporter gaat reageren op de ideeën die wij hebben. Een selectie van de vreemde vragen die wij soms stellen:

  1. Kun je even halfnaakt midden in Zwolle gaan staan?
  2. Je moet eigenlijk huilend op de foto, wil je even een stuk of drie uien snijden? O, het werkt niet? Misschien kun je met een stuk ui in je ogen wrijven. Top!
  3. Ga maar lekker ontspannen op de bank zitten. Wil je wel even je schaatsen aantrekken?
  4. Kun je een andere broek aantrekken? Hier midden op straat voor de kerk ja.
  5. Kun je even acteren dat je pijn hebt?
  6. We willen je graag skeelerend fotograferen, trek je dan wel even een mooie jurk aan?

En ere wie ere toekomt, alle sporters die mee hebben gewerkt aan de bundel deden zonder mopperen wat wij vroegen, alles voor de kunst. Op onze foto’s staan duidelijk alleen de stoerste, liefste en mooiste sporters (goed, ik ben misschien ietwat bevooroordeeld). De bundel wordt dan ook prachtig. De foto’s passen precies bij de gedichten en vormen een mooi geheel. Het is spannend om met een klein groepje mensen zoiets te maken en om zo betrokken te zijn bij het proces. Het is ook zenuwslopend en risicovol, maar als je niets doet blijft je droom een droom. Om je droom realiteit te laten worden moet je hard werken en ver buiten je comfort zone durven stappen (misschien moet ik op andere vlakken van mijn leven ook mijn eigen advies eens op gaan volgen).

De dichtbundel heeft mij dus al veel gebracht voor hij zelfs maar uitgekomen is. Ik leer van alles, doe ervaringen op en durf vragen te stellen (je kunt echt veel voor elkaar krijgen als je het maar netjes vraagt, zo simpel is het echt en het ergste wat er kan gebeuren is dat iemand ‘nee’ zegt). Als de bundel straks uitkomt begint het pas echt spannend te worden, want dan gaan mensen er een mening over hebben. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel weer en dan schrijf ik er ook vast weer iets over. Tot die tijd werk ik nog even verder om de bundel zo mooi mogelijk te maken, vreemde vragen of niet!

20150829_150346-1-BorderMakerTwee van de mannen op deze foto hebben meegewerkt aan de bundel. De ene herken je waarschijnlijk wel aan zijn benen, kun je raden wie de ander is?

Geef een reactie

