Helden

Omdat je kop er in Nederland wordt afgehakt als je hem te ver boven het maaiveld uitsteekt, kennen wij nauwelijks helden. Zodra iemand iets uitzonderlijks presteert moet er benadrukt worden dat hij of zij vooral zo lekker gewoon is gebleven. Hoe beter je ergens in bent, hoe bescheidener je moet zijn. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Misschien zijn het mijn Duitse genen, maar ik krijg behoorlijk de kriebels van deze mentaliteit. Wat is er mis met iemand bewonderen? Opkijken tegen iemand en net zoals diegene willen worden is toch niet iets slechts? Ik vind het eerder motiverend. En zolang je maar zorgt dat je je held niet in het echt leert kennen, kun je hem of haar ook nog allerlei positieve karaktereigenschappen toedichten en zo je held nog aantrekkelijker maken. Natuurlijk heb je totaal geen realistisch beeld van je held, maar dat geeft niet. Als je jong bent en de poster van je favoriete schaatser boven je bed motiveert je om elke zaterdagochtend om half acht op het ijs te staan, dan heb je ook helemaal geen realistisch beeld nodig.

Ik wilde vroeger Johann Olav Koss worden. Dat is overduidelijk niet gelukt, maar het gaf me wel inspiratie om te trainen. Ik had trouwens van een heleboel schaatsers posters boven mijn bed. Koss, Falko Zandstra, Jan Bos, Marianne Timmer, Gerard van Velde, allemaal hingen ze er. Nu ik voor mijn werk vaak op ijsbanen kom, zie ik ze weleens lopen, maar ik doe nog altijd mijn best om ze niet te leren kennen. Zo kan ik de magie een beetje in stand houden. Als er groot nieuws over ze te vermelden is, zal ik wel moeten en zal ik me natuurlijk uiterst professioneel gedragen, maar tot die tijd blijf ik bewonderaar op afstand.

Wat ik me nu ineens afvraag: waarom had ik geen marathonhelden? Ik heb een Elfstedentocht meegemaakt, mijn moeder was fan van de vader van Erik Jan Kooiman, maar bij mij is het niet blijven hangen. Als het toentertijd bij mij als fanatiek schaatsliefhebber al niet gelukt is, hoe krijgen we dan het marathonschaatsen weer op de kaart? Ik heb wel ideeën en uiteraard heb ik contact gezocht met mensen die het marathonschaatsen ook een warm hart toedragen en vinden dat er iets moet veranderen. Dus nu ben ik op zoek naar een marathonheld en rijst ineens de vraag: Van welke marathonschaatser zou jij een poster boven je bed hangen?

IMG_5313

Geef een reactie

