Een literair diner

Een paar dagen terug kwam ik een blog tegen van The Book Diaries. Daarin moest je een diner organiseren voor 11 fictionele karakters. Het mogen niet zomaar je favoriete personages zijn, ze moeten voldoen aan de volgende lijst:

1. Een personage dat kan koken.
2. Een rijk personage
3. Een personage dat wel eens voor moeilijkheden kan zorgen
4. Een personage dat grappig is
5. Een personage dat heel populair is
6. Een ‘slechterik’
7. Een koppel (maar ze hoeven niet per se een relatie te hebben)
8. Een held/heldin
9. Een ondergewaardeerd personage
10. Een personage dat absoluut niet mag ontbreken

Uiteraard sloeg mijn fantasie hiervan op hol en bedacht ik niet tien, maar tientallen karakters die wel op mijn literaire feestje mochten komen. Maar uiteindelijk is het gelukt om een mooie, zij het ietwat vreemde, gastenlijst samen te stellen:

Een personage dat kan koken: Dit was met afstand de moeilijkste, omdat ik zelf absoluut niet van koken houd en ik daardoor blijkbaar ook niks onthoud over deze personages. Wordt er überhaupt wel gekookt in de boeken die ik graag lees, vraag ik me nu af. Maar toen ineens dacht ik aan Hannibal Lecter. Als hij belooft geen mensenvlees te serveren, kan hij zeker zijn bijdrage leveren aan een hoogstaande gesprekken aan tafel.

Een rijk personage: Mr. Darcy. Goed, hij is wat aan de norse kant, maar hij zwemt in het geld en doordat de BBC serie van ‘Pride and Prejudice’ ervoor gezorgd heeft dat ik nu altijd Colin Firth voor ogen heb als ik het boek lees, is hij ook nog uitermate aantrekkelijk.

Een personage dat voor moeilijkheden kan zorgen: Tess! Als er iemand is die ervoor kan zorgen dat een feestje in het honderd loopt, is het Tess wel. Een beetje gek misschien om een van mijn eigen personages te kiezen, maar ik hou gewoon heel veel van haar.

omslag tess 2

Een personage dat grappig is: Ik hou van personages die grappig zijn omdat ze ad rem reageren, ironie gebruiken, een beetje cynisch zijn, sociaal onhandig zijn (want herkenbaar) of onverwacht uit de hoek kunnen komen. Moppen en dijenkletsers zijn aan mij niet zo besteed. Aangezien er nogal veel van dit soort personages bestaan, is het moeilijk om er eentje te kiezen. Uiteindelijk denk ik dat ik voor Tyrion Lannister ga, omdat ik vind dat er iemand van ‘Game of Thrones’ aanwezig moet zijn op mijn feestje en hij bij mijn favoriete personages uit die boeken hoort.

Een personage dat heel populair is: Elizabeth Bennett. Het tweede karakter uit ‘Pride and Prejudice’, maar dat is dan ook een heel goed boek. Overigens had zij ook als grappig personage aan tafel kunnen zitten.

Een slechterik: Dexter! Wie wil er nou geen welgemanierde, vriendelijke, seriemoordende psychopaat aan tafel hebben zitten tijdens een diner? En de interactie met Hannibal Lecter lijkt me intrigerend.

Een koppel: Noah en Jude uit ‘Ik geef je de zon’. Een van de beste boeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb en karakters waaraan ik me onmiddellijk ging hechten.

Een held(in): Robyn uit de ‘Morgen toen de oorlog begon’-serie van John Marsden. Ik zal niet verklappen wat ze doet, maar als je de boeken gelezen hebt, ben je het ongetwijfeld met me eens.

Een ondergewaardeerd personage: Cordelia Kenn uit ‘This is all’ van Aidan Chambers, een van mijn favoriete ya-schrijvers. Aidan Chambers heeft een heleboel prachtige en indrukwekkende boeken geschreven, maar ik hoor nooit iemand over zijn boeken (in Nederland dan), dus vandaar Cordelia, hoofdpersoon uit het laatste boek uit de ‘Dance Sequence’ en een personage dat mij heel erg geïnspireerd heeft.

Een personage dat absoluut niet mag ontbreken: Weer een Tess, namelijk Tess uit ‘Tess of the D’Urbervilles’ van Thomas Hardy. Mijn Tess heeft haar naam gekregen, omdat ik heel erg geïnspireerd werd door dit boek en omdat ik van krachtige vrouwen hou, maar dat had je na het lezen van dit lijstje waarschijnlijk zelf ook al geconcludeerd.

Dat was het! Als je het me morgen, of wanneer dan ook, weer vraagt, stel ik misschien een heel ander lijstje samen, maar ik heb dan ook verschrikkelijk veel boeken gelezen.

Geef een reactie

