Schreeuw het van de daken

Mensen vragen zich soms af waarom ik het nodig vind om mijn ADD-diagnose en de bijbehorende zoektocht naar medicatie zo open en bloot met iedereen te delen. Daar is een vrij simpele verklaring voor en die kun je hier lezen:

Ook al heb ik al mijn hele leven ADD, ik heb pas recent de diagnose gekregen. Dat betekent dat ik er al die jaren op mijn eigen manier mee om ben gegaan. Dat ging over het algemeen prima, al bleef ik het vreemd vinden dat andere mensen mij soms als ‘raar’ bestempelden en bleef ik het moeilijk vinden om andere mensen te ‘lezen’ en hun, in mijn ogen, langzame gedachtengangen te volgen. Uiteindelijk liep ik toch vast. Op het moment dat er achter elkaar dingen misgingen in mijn leven, kon ik het ook niet meer opbrengen om me aan te passen. Uiteindelijk leidde dat tot het zoeken van hulp en de diagnose ADD.

Jezelf erbij neerleggen dat je anders bent, strategieën bedenken om mee te kunnen doen met het ‘normale’ leven, dat vraagt nogal wat van je. In mijn omgeving ken ik meer vrouwen die worstelen met deze problematiek, soort zoekt blijkbaar echt soort. Daarom heb ik besloten om open te zijn. Om de vrouwen die twijfelen of ze misschien ook ADD hebben, mijn weg te laten zien. Zodat ze zichzelf misschien kunnen herkennen in mij. Kunnen zien wat medicatie met je doet. Zich niet alleen hoeven voelen. Zodat mijn blog misschien een laatste stapje is om zelf ook hulp te zoeken.

cover tess 2Niet iedereen wil en moet open zijn. Als je je diagnose liever voor je houdt, moet dat ook kunnen. Zelf hoef ik geen rekening te houden met bijvoorbeeld collega’s die een oordeel over me zouden vellen als ze het wisten, omdat ik thuis werk. Dat maakt het makkelijker om open te zijn. Bovendien heb ik zelden of nooit last van schaamte en kan ik alleen geheimen bewaren als ze van een ander zijn. Mijn eigen geheimen kan ik geen vijf minuten voor me houden, dus sowieso was openheid van zaken voor mij de enige oplossing.

Ik heb overigens niet de illusie dat mensen door openheid meer begrip krijgen voor mensen met een stoornis. Zelfs mensen uit mijn directe omgeving nemen de moeite niet om zich in te lezen over wat ADD is en we leven in een samenleving waarin elkaar afkraken over van alles en nog wat bijna tot een kunst verheven is. Dus nee, ik doe het niet voor begrip. Ook niet voor aandacht, ik heb liever dat er aandacht besteed wordt aan mijn boeken dan aan mij. De reden dat ik mijn diagnose van de daken schreeuw is omdat ik het zelf fijn vind om er open over te zijn en om mensen te helpen, al is het maar een klein beetje. Het is namelijk fijn om te weten dat je niet alleen bent.

Mocht je wel zin hebben om je te verdiepen in AD(H)D, dan is dit een handige website.

 

Geef een reactie

