Het beste van twee werelden

Voor iemand die qua drugs alleen ervaring heeft met wiet, blijft het raar om ineens harddrugs te slikken en dat ook nog eens drie keer per dag. Dus nee, mijn medicatie en ik zitten nog niet helemaal op een lijn, maar het gaat wel beter.

Om te beginnen neem ik nu pilletjes van 5mg in plaats van 10mg, omdat ik zo’n last had van bijwerkingen. Die bijwerkingen zijn nu minder, de misselijkheid is helemaal weg en ik heb ook weer gewoon honger. Qua slapen weet ik het nog niet zeker. Ik heb wel een paar keer slecht geslapen deze week, maar zonder medicatie had ik misschien ook slecht geslapen in een huis waar het 27 graden is, dus wellicht is het wat te vroeg om conclusies te trekken. De positieve werking is ook wat afgenomen nu ik nog maar de helft van de dosering krijg, maar het werkt nog wel. Gelukkig krijg ik alle ruimte om zelf te experimenteren met wat voor mij het beste werkt. Zo mag ik bijvoorbeeld ook ’s ochtends 10mg nemen en ’s middags 5mg, als ik dat prettig vind. Op vrijdag en in het weekend slik ik niks, om niet teveel troep binnen te krijgen, en omdat ik vind dat ik mezelf niet helemaal hoef te verloochenen.

Overigens blijf ik met de 5mg wat meer mezelf. Ik had genoeg concentratie om te schrijven en genoeg drukte in mijn hoofd om nieuwe ideeën te krijgen. Genoeg energie om het huishouden te doen en genoeg chaos om mijn sleutels kwijt te raken. En mocht het allemaal in de soep lopen, heb ik mijn 10mg pillen achter de hand. Al met al voel ik me wat meer in controle en dat alleen maakt het eigenlijk al de moeite waard. Gewoon het idee dat ik nu kan wat voor andere mensen heel vanzelfsprekend is en tegelijkertijd mezelf blijven, is voor mij heel waardevol. Ik heb het idee dat ik nu van beide werelden het beste meekrijg, want het hebben van ADD brengt ook veel voordelen met zich mee.

fb_img_1469168602820.jpgZo kan ik razendsnel denken en associëren, ben ik creatief, grappig (alleen meestal niet expres), beschik ik over een enorme hoeveelheid fantasie, heb ik een andere kijk op veel dingen, ben ik ruimdenkend, onbevangen, direct en enthousiast en nog veel meer dingen. Dat is ook wat mensen het eerst opvalt als ze me leren kennen en daardoor denken ze dat het hebben van ADD wel meevalt. Dat het vooral leuk is om anders te zijn, want wie wil er nou normaal zijn?

Pas als mensen me beter leren kennen blijkt de chaos, die eerst schattig leek, ook nogal vervelend te zijn. De vergeetachtigheid wordt opgevat als luiheid, het gebrek aan focus en de passiviteit als ongeïnteresseerdheid en ga zo nog maar even door. De reden dat ik weinig vrienden heb en geen relatie is waarschijnlijk hier te vinden. Want apart zijn is dan misschien leuk, het moet natuurlijk niet te gek worden. Bovendien hou ik niet echt van mensen en verwacht ik evenveel trouw en loyaliteit terug als dat ik geef (en anders rot je maar op). Dat is ook helemaal niet bevorderlijk voor de omgang met mensen, dus het ligt ook aan mij. Toch heb ik niet voor medicatie gekozen zodat anderen me beter kunnen accepteren. Het heeft me nooit echt kunnen schelen wat mensen van me vonden, alleen in tijden dat het slecht met me gaat kan dat me oprecht dwars zitten. Mijn medicijnen slik ik voor mezelf.

Ik wil een succesvol schrijver worden en daar moet ik meer voor doen dan alleen goede boeken schrijven. Ik moet naar buiten, promoten, plannen maken en die ook uitvoeren. Ik heb verdorie drie boeken geschreven die bejubeld werden toen ze uitkwamen, namelijk Vlinder, Het boek van Tess en Het tweede boek van Tess. Nu moet ik zorgen dat meer mensen weten van het bestaan van die boeken. Als je een literaire New Adult schrijft, met poëzie, en mensen vinden dat mooi, dan kun je wat. Ik kan wat. Ik heb een talent. Dat talent wordt mede mogelijk gemaakt door mijn ADD. De mogelijkheid om tegelijkertijd een boek te schrijven en niet helemaal te verslonzen wordt mede mogelijk gemaakt door de medicatie. Ik heb het gevoel dat ik nu ga leven met het beste van twee werelden. Of dat zo is, moet natuurlijk nog blijken. Maar ik ga het wel proberen.

fb_img_1469168308180.jpg

 

Geef een reactie

