Belachelijk blij van marathonschaatsen

Als je, zoals ik, bent opgegroeid in Haastrecht en daarnaast ook nog eens familie bent van Hein Vergeer, dan moet je wel opgroeien tot schaatsliefhebber. Van kleins af aan kijk ik al schaatswedstrijden op televisie en ging ik schaatsen als er natuurijs was. Bij ons thuis waren schaatsers echte helden en hoewel de nadruk op langebanen lag, werd ook het marathonschaatsen niet vergeten.

Sinds een paar jaar heb ik van mijn hobby deels mijn beroep gemaakt en versla ik o.a. marathonwedstrijden voor Proskating.nl. Daarnaast ga ik soms naar teampresentaties en af en toe doe ik een uitgebreid interview met iemand. En ja, dat vind ik superleuk. Zo leuk, dat ik mijn enthousiasme soms nauwelijks kan beteugelen. Zo leuk, dat ik soms zachtjes springend langs de baan naar de wedstrijd sta te kijken. Zo leuk, dat ik de schaatsers wel moet aanmoedigen. Kortom, ik word belachelijk blij van het kijken naar heel veel mensen die heel veel rondjes schaatsen.

Bovendien is het ook heerlijk om je één keer per week een paar uur in een omgeving te bevinden waar je de rest van de wereld buiten kunt sluiten. Voor even is er niets belangrijker dan het ijs en de schaatsers. De gesprekken langs de baan gaan over vorm, ijskwaliteit, ploegenspel en warme choco. De realiteit is voor even buitengesloten, hier telt alleen de wedstrijd.

Dat klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Zeker als je een vrouwelijke sportverslaggever bent. Dat vrouwelijke sportverslaggevers allang geen uitzondering meer zijn, is nog niet helemaal doorgedrongen tot de aartsconservatieve schaatswereld. Als ik langs de baan sta, heb ik altijd een notitieboek en een pen in mijn handen. Ik moet immers na de wedstrijd een verslag schrijven, aantekeningen maken over het wedstrijdverloop is dan vrij noodzakelijk. Soms zijn mensen nieuwsgierig naar dat notitieboek en stellen er een vraag over. Dat mag natuurlijk. Meteen bij de eerste wedstrijd in Amsterdam was het al raak. Dat ging als volgt:

Vrouw: ‘Werk je voor de krant?’

Man: ‘Ga je handtekeningen vragen?’

Zie je het verschil? De man die dat vroeg was trouwens overduidelijk jonger dan ik, dus of hij had zelf ook graag een handtekening gevraagd, of de jongere generatie mannen is net zo seksistisch als de oudere. Soms vragen mannen ook of ik voor de krant werk. Als ik dan over Proskating vertel, zie je het medeleven over hun gezicht trekken, gevolg door de gedachte ‘laat ik dat arme meiske maar eens even op weg helpen, anders komt er natuurlijk van dat hele verslag niks terecht’. Vervolgens krijg ik adviezen over welke schaatsers ik in de gaten moet houden. Dat zijn altijd de thuisrijders van de ijsbaan waar we ons op dat moment bevinden en Jouke Hoogeveen. Bedankt mannen, maar ik heb zelf ook gewoon verstand van marathonschaatsen, jullie hoeven echt niet de wedstrijd voor me te mansplainen. En als ik een keer advies nodig heb, weet ik heus zelf wel aan wie ik dat moet gaan vragen.

Natuurlijk is dit niet alles. Er zijn ook mensen die oprecht denken dat ik alleen voor Proskating ben gaan werken, omdat ik met een schaatser wil trouwen. Het is tenslotte te onwaarschijnlijk voor woorden dat je als vrouw echt interesse in de sport zou kunnen hebben. Met mensen die zo denken vermaak ik me vaak opperbest. Ik tover een gelukzalige glimlach op mijn gezicht, zeg verheerlijkt ‘o mijn god, hij is zó goed’ over iemand en voilà, een half uur later werk ik ‘onder valse voorwendselen’ voor een schaatswebsite. Echt mannen, schamen jullie je niet dat jullie zo makkelijk te misleiden zijn? Voor de mannen die nu willen gaan zeggen dat ik op deze manier de vooroordelen zelf bevestig: denk even na over waarom je zulke vooroordelen überhaupt hebt en doe eens niet zo achterdochtig. En dan nog wat, als ik dit trucje doe, maar dan over een vrouwelijke schaatser, werkt het voor geen meter. Hoe zit dat dan?

Ook als ik iemand aanmoedig, krijg ik altijd, maar echt altijd, de vraag ‘is dat je vriendje?’ Deze vraag beantwoord ik graag, maar niet altijd, met ‘ja’, om dan de volgende ronde vrolijk iemand anders aan te moedigen. En de volgende ronde weer iemand anders. Uiteraard krijg ik als ik tijdens de dameswedstrijd iemand aanmoedig deze vraag nooit. We moeten natuurlijk wel een beetje heteronormatief blijven. (Overigens, bij een bepaalde schaatser krijg ik altijd de vraag ‘is dat je broer?’ en sinds ik een artikel las waarin stond dat alle mensen mensen met blond haar en blauwe ogen van dezelfde voorouder afstammen, beantwoord ik deze vraag ook altijd maar bevestigend, puur om van het gezeur af te zijn.)

Nu kunnen we hier natuurlijk grapjes over maken, en dat doe ik ook gaarne, maar eigenlijk is het natuurlijk volslagen belachelijk dat er nog zo gedacht wordt. Zelfs schaatsers denken soms dat je met ze op de foto wilt als je ze komt interviewen (dit overkwam een collega van me). Dus nu er toch zo hard om vernieuwing in de schaatswereld wordt geroepen, kunnen we misschien ook afspreken dat we vrouwen en mannen hetzelfde behandelen als ze hun werk doen. Dan beloof ik dat ik mijn uiterste best blijf doen om mooie stukjes op de website te zetten en op die manier onze mooie sport zal blijven promoten.

Een gedachte over “Belachelijk blij van marathonschaatsen

  1. Ik word ook blij van marathon schaatsen.
    Of het nu vrouwen zijn of mannen, dat maakt mij niet uit.
    Zij hebben zo gigantisch veel over voor hun sport, dat zij daarvoor al alle respect verdienen.
    In een ver verleden kwamen zij uit alle hoeken van het land, om bijvoorbeeld in een winderig en guur, op de nog niet overkapte ijsbaan van Alkmaar, een uur te schaatsen.
    Niet alleen de toppers maar ook de ‘peloton vulling’ reed altijd mee.
    Om na afloop, 2,5 tot 3 uur naar huis te rijden.
    Prachtige sporters!

    Like

Geef een reactie

