‘Met welke schaatser heb jij nou eigenlijk verkering?’

Opgetogen begon ik afgelopen zaterdag aan de lange reis richting Leeuwarden, waar de tweede marathonwedstrijd van het seizoen zou plaatsvinden. Opgetogen, omdat ik zin in de wedstrijd had, maar ook omdat ik in Friesland nog nooit te maken heb gehad met seksisme langs de baan. Mochten jullie nu een enorme twist verwachten: die komt er niet. Ook deze keer werd er niet vreemd opgekeken van een vrouw die een wedstrijdverslag aan het schrijven was. Punten voor Friesland.

Vorig seizoen viel het me ook al op dat je als vrouwelijke sportverslaggever soms te maken krijgt met seksisme. Af en toe praatte ik daarover met een vrouwelijke collega en merkte dat ook zij ermee te maken had. Ik hield vorig seizoen nog niet bij waar en wanneer het precies voorkwam, maar sommige momenten staan me nog levendig bij. De ijsbanen waar ik echt op een nare manier werd aangesproken op mijn werk in combinatie met mijn vrouw-zijn waren die in Amsterdam, Hoorn, Alkmaar en Enschede, met Hoorn als absoluut dieptepunt.

Opvallend is dat drie van de vier ijsbanen in Noord-Holland liggen. Uiteraard zijn hier allerlei mogelijke verklaringen voor te bedenken: Er zijn veel ijsbanen in Noord-Holland, dus ik kwam er vaker dan in andere provincies, Noord-Hollanders dragen over het algemeen het hart op de tong, dus zijn eerder geneigd een opmerking te maken dan bijvoorbeeld Friezen, in Hoorn werd behoorlijk veel gedronken door het publiek.

Waarschijnlijk speelt dit ook allemaal wel een rol, maar weet je, eigenlijk heb ik helemaal geen zin om een verklaring te zoeken. In Hoorn werd er over mijn schouder meegekeken tijdens het schrijven. Als er een kopgroep wegreed, moest ik de namen noteren, ook al zag ik meteen dat ze het niet gingen redden. Als ik probeerde uit te leggen waarom die kopgroep het niet zou redden, werden mijn woorden weggewuifd. Als ik op een ander plekje langs de baan ging staan, waren er wel weer andere mannen die vonden dat ik om een of andere reden hulp nodig had met het schrijven van mijn artikel. En uiteraard kreeg ik een keer of twintig de vraag met welke schaatser ik nou precies verkering had.

Maar mensen, als de mannen in Hoorn weigeren te geloven dat ik in staat ben om iets zinnigs te schrijven over een marathonwedstrijd, dat ligt dat niet aan mij, maar aan die mannen. En die mannen moeten daarop aangesproken worden. Door mij, maar ook door de andere mannen langs de baan. Juíst ook door de andere mannen langs de baan. In plaats van trots te zijn op jezelf, omdat jij wel ‘goede’ meningen hebt, moet je als man actief meedoen aan het feminisme. Doe iets met je meningen. In dit artikel wordt duidelijk uitgelegd waarom dat zo belangrijk is.

Volgens veel mensen is het feminisme in Nederland al af. Vrouwen hebben tenslotte stemrecht, worden niet meer ontslagen als ze gaan trouwen en in de jaren ’70 hebben ze ritueel alle bh’s verbrand. Hoera! Maar helaas, het patriarchaat is nog steeds allesbepalend in Nederland. Mocht je het interessant vinden om daar meer over te lezen, verwijs ik je graag naar de website van Stellingdames, die artikelen hebben over zo’n beetje alles wat met feminisme te maken heeft.

Zelf probeer ik het in deze artikelen vooral over seksisme en sport te hebben, anders wordt het onderwerp te groot om er een duidelijk stukje over te schrijven. Volgende keer het onderwerp ‘vrouwenvragen’. Bestaan die, en zo ja, is dat dan erg en zijn ze per definitie slechter dan ‘mannenvragen’? Uiteraard heb ik geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, dus mijn bewijs is puur anekdotisch (en anekdotisch bewijs is geen bewijs, dat weet iedereen, dus ik ook). Het is ook meer dat ik het vreemd vind dat seksisme zo opvallend aanwezig is langs de ijsbaan en dat er blijkbaar nog erg gedacht wordt in ‘mannenberoepen’ en ‘vrouwenberoepen’, dan dat ik hier een heel verantwoord onderzoek over kan en wil houden. En eerlijk gezegd, hoe vaker dit onderwerp aangekaart wordt hoe beter. Als er maar een paar mensen zijn die eens na gaan denken over dit onderwerp en misschien veranderingen bij zichzelf gaan aanbrengen, dan zijn we al op de goede weg.

Geef een reactie

